České trio

Dana Vlachová - housle, Miroslav Petráš - violoncello, Milan Langer - klavír

13.12.2025

Místo koncertu: Atrium laserového centra ELI Beamlines


Začátek v 18:00

Cena vstupenky:

dospělí: 350 Kč

senioři, studenti, děti: 200 Kč

Program

                              

J. Suk: Elegie                               

R. Friml: Klavírní trio C dur, op. 36  

J. Suk: Trio c moll

A. Dvořák: Trio g moll         

ZMĚNA PROGRAMU VYHRAZENA

Interpreti

 

Dana Vlachová housle

Více informací

Miroslav Petráš violoncello

Více informací

Milan Langer klavír

Více informací

Dana Vlachová

je umělkyní s bohatými koncertními aktivitami. Je dcerou Josefa Vlacha, primária světoznámého Vlachova kvarteta, pedagoga a dirigenta. Již v dětství ji rodiče /matka byla též vynikající houslistka/ vedli k objevování krás komorní hudby. Ve 12 letech jako členka smyčcového kvarteta, které zvítězilo v mezinárodní rozhlasové soutěži Concertino Praga, vystoupila na koncertě v pražském Rudolfinu. Pravidelně se aktivně účastnila Mezinárodních kurzů komorní hudby v Arvice /Švédsko/, kde každoročně pedagogicky působili členové Vlachova kvarteta. Během studií u prof. Marie Hlouňové /někdejší žákyně slavného Jaroslava Kociana a sólistky České filharmonie/ na Pražské konzervatoři a AMU a po několikaleté zkušenosti ve smyčcovém kvartetu začala Dana Vlachová intenzivně pracovat v klavírním triu Ars Trio /s Martinem Ballým - klavír a Janem Páleníčkem - violoncello/. Vedle prof. Josefa Vlacha se pedagogicky věnoval Ars Triu i prof. Josef Páleníček, v té době vůdčí osobnost proslulého Českého tria. Pod vlivem těchto mimořádných osobností Dana Vlachová ve vyhraněnou uměleckou individualitu. Přispěla k tomu i řada recitálů a sólových vystoupení /nejčastěji v Beethovenově Trojkoncertu, Voříškově Grand Rondeau, Bachově a Vivaldiho dvojkoncertech aj./. Příležitostně působila též v Českém komorním orchestru, který vedl Josef Vlach. vyzrála Práce v klavírním triu se ovšem záhy stala těžištěm umělecké dráhy Dany Vlachové. Ars trio se brzy zařadilo mezi stálice českého hudebního života - v r. 1985 získalo Cenu Českého spolku pro komorní hudbu při České filharmonii, reprezentující sérii vystoupení ve Dvořákově síni Rudolfina, nahrálo mj. komplet klavírních trií A. Dvořáka pro francouzskou společnost BNL, za který získalo Cenu Českého hudebního fondu, a vystupovalo na řadě významných světových pódií /Německo, Francie, Belgie, Bulharsko, Maďarsko, Polsko, Švýcarsko, Monako, Španělsko, Maroko/. Začátkem 90. let pokračoval soubor Ars Trio již pod názvem České trio a v r. 1998 se ustálil ve svém nynějším složení /Miroslav Petráš – violoncello a Milan Langer – klavír. Od r. 1994 působí Dana Vlachová pedagogicky na Pražské konzervatoři, kde vychovala řadu vynikajících houslistů. Od r. 2008 zde vedla houslové oddělení, od roku 2019 vykonává funkci vedoucí celého smyčcového oddělení. Pravidelně působí jako lektor na houslových kurzech a master classech u nás - Klášterec nad Ohří, Praha, Nové Hrady, Šternberk, Strakonice - i v zahraničí /např. Japonsko, USA, Korea/. Při své pedagogické práci se zabývá otázkou správné metodiky, uvolněnosti a ekonomiky houslové hry. Bývá často členkou porot houslových soutěží - Mezinárodní houslová soutěž J. Kociana, soutěží ZUŠ, International Violin Competition Nagoya - Japonsko ad. Dana Vlachová procestovala Evropu i zámoří, uskutečnila řadu nahrávek na CD, pro rozhlas i televizi /např. NHK - Japonsko/. Od roku 1994 hraje Dana Vlachová na nástroj z dílny "Českého Stradivariho", mistra Kašpara Strnada, který byl postaven v roce 1797. Hudební kritika nejčastěji vyzdvihuje u Dany Vlachové smysl pro krásný tón a její strhující muzikalitu a temperament.

Miroslav Petráš

absolvent ostravské konzervatoře /1970/, AMU v Praze /1976/ a roční stáže na Akademii ve Vídni. Jako student získal několik vítězných ocenění v našich i mezinárodních soutěžích, je např. laureátem Pražského jara 1970. Od osmdesátých let zasedá pravidelně v porotách violoncellových soutěží a vede mistrovské kurzy. Za čtyřicet let své koncertní praxe uskutečnil jako sólista stovky komorních koncertů s klavírem, harfou, kytarou či varhanami, ale i řadu koncertů s orchestrem. Zatleskali mu posluchači ve většině států Evropy, Severní i Jižní Americe, v Japonsku i na Tchaj-wanu. Sám říká, že mnoho cenných zkušeností se zvukem violoncella nabyl též jako koncertní mistr a sólista Pražských Symfoniků - FOK, kde působil od osmdesátého roku čtrnáct sezón. Hru na violoncello vyučuje téměř 30 let, od roku 1992 působí jako docent, od listopadu 2005 jako profesor na AMU v Praze. Vede studenty též na Pražské konzervatoři, je členem Českého tria, téměř tři desítky let působil v Klavírním kvartetu B. Martinů. Tón jeho sólového violoncella můžeme slyšet na CD v koncertech A. Dvořáka, C. Saint-Saënse, V. Tichého nebo sonátách Z. Kodálye, R. Strausse, C. Debussyho a dalších. Na několika CD Českého tria se jako komorní hráč představuje též ve skladbách P. I. Čajkovského, A. Dvořáka, B. Smetany, B. Martinů a dalších.

Milan Langer

patří mezi přední české hudební interprety, spolupracuje s a významnými sólisty komorními ansámbly. Vystupoval ve většině zemí Evropy, v Americe, Japonsku, Jižní Koreji, Kuvajtu aj. Během svých studií na Pražské konzervatoři a Akademii múzických umění u prof. Valentiny Kameníkové se rovněž zúčastnil mistrovských klavírních kurzů Františka Raucha /Weimar, Německo/ a Guida Agostiho /Siena, Itálie/. V 16 letech získal I. cenu na Smetanovské soutěži v Hradci Králové, v sedmnácti vyhrál Chopinovskou soutěž v Mariánských Lázních a Interpretační soutěž ministerstva kultury v Praze. V průběhu dalších studijních let pak získával laureátské tituly a diplomy i na prestižních mezinárodních soutěžích jako je Bolzano, Moskva, Santander, Jaen nebo Pražské jaro. Od roku 1994, kdy se stává členem Českého tria, patří působení v klavírním triu mezi jeho hlavní koncertní aktivity. Vedle více než tří desítek hudebních nosičů /LP, CD/, na jejichž realizaci se podílel, spolu s 9 CD natočenými s Českým triem /Bohemia Music, Supraphon, Arco Diva/ vzbudily pozornost např. jeho sólové nahrávky klavírních Fug Antonína Rejchy a Eklog V. J. Tomáška /Supraphon/ nebo v USA vydané "Dream Voyages for Piano" současného amerického skladatele Carla Vollratha /MMC Recording's/. Velký význam mají rovněž jeho aktivity pedagogické a organizační. Milan Langer je od roku 1998 pedagogem sólového klavíru a komorní hry na Pražské konzervatoři /od roku 2006 ve funkci vedoucího klavírního oddělení/, kde vyučuje naše i zahraniční studenty. Je iniciátorem a hlavním organizátorem projektu na podporu mladých klavíristů od 12 do 18 let Mladý klavír Pražské konzervatoře a zakladatelem Mezinárodních letních klavírních kurzů Pražské konzervatoře, které se na půdě této slavné středoevropské hudební školy /založena 1811/ nyní pravidelně konají. Mistrovské klavírní kurzy a semináře vede i v zahraničí /např. USA, Korea, Japonsko, Norsko, Ukrajina/, je častým členem porot klavírních soutěží i soutěží v komorní hře.

Objednejte si vstupenky s online platbou (Google Play, Apple Play, karta)

Vstupenky rovněž zakoupíte v RIC Dolní Břežany

Na Panský 11, 252 41 Dolní Břežany nebo od 17:00 v místě konání koncertu.